حداقل تعهد و پرداخت سرمایه در سهامی خاص و عام

افراد برای شروع کسب و کار خود با توجه به قوانین تعیین شده شرکت خود را ثبت می کنند تا شخصیت حقوقی پیدا کنند و مصرف کنندگان با خیالی آسوده‌تر کار خود را به آن ها بسپارند در مقاله ی قبل راجع به انواع شرکت بحث کردیم و می دانیم که شرکت ها به دو دسته تجاری و غیرتجاری تقسیم شده اند که شرکت های تجاری در زمینه تجارت و بازار کار در حال فعالیت می باشند ولی شرکت های غیر تجاری برای سرگرمی و آموزش افراد به کار گرفته می شود.

حداقل تعهد و پرداخت سرمایه در شرکتهای سهامی

ثبت شرکت تجاری با توجه به قانون تجارت در ۷ قالب زیر قابل ثبت می باشند.

-شرکت های سهامی که به دو نوع سهامی خاص و سهامی عام تقسیم شده است.
-شرکت های با مسئولیت محدود
-شرکت های تعاونی تولید و مصرف
-شرکت های سهامی مختلط
-شرکت سهامی غیر مختلط
-شرکت های نسبی
-شرکت های تضامنی

همانطور که مشاهده می کنید سهامی عام و خاص جز شرکت های سهامی می باشد و سهامی خاص از ارجحیت بالاتری برخوردار است و بیشتر افراد در ایران شرکت خود را در این نوع قالب به ثبت می رسانند که در این مقاله تصمیم بر این داریم که به پرداخت سرمایه در این شرکت ها بپردازیم پس ابتدا هر یک را توضیح می دهیم و بعد راجعه به چگونگی ثبت آن بحث می کنیم.

ثبت شرکت بصورت سهامی خاص:

شرکت سهامی خاص که به زبان لاتین Privately held company می باشد نوعی شرکت بازرگانی به حساب می آید مگر اینکه بازرگانی نباشد در این نوع شرکت سرمایه به سهام تبدیل شده که شرکا کلیه ی سهام ها را خود پرداخته کرده اند و مسئولیت هر یک از شرکا به میزان مبلغ سهامی آن می باشد اگر شرکت ورشکسته شود مشتریان فقط می توانند به مبلغ سرمایه در شرکت اکتفا کنند و شرکا مسئول باقی مانده این مبلغ نمی باشند بنابراین افرادی که به تاسیس شرکت در این قالب می پردازند باید از حداقل سه نفر تشکیل شوند که این افراد باید به سن قانونی رسیده باشد و علاوه بر شرکا به بازرس نیز احتیاج دارند که این بازرس باید نسب فامیلی با شرکا نداشته باشد و در شرکت سمتی را نداشته باشد. در نام شرکت حتما باید سهامی خاص بودن شرکت بطور واضح قید شود اگر کلیه امور را کس دیگری پیگیری کند باید وکالتنامه ای را تنظیم کرده تا بتواند به امور رسیدگی کند.

ثبت شرکت بصورت سهامی عام:

شرکت سهامی عام که به زبان Public company می باشد. در این نوع شرکت ها نیز سرمایه به سهام تبدیل شده و این سرمایه علاوه بر سهامداران با فروش سهام به مردم نیز اقدام می کنند. در این نوع شرکت شرکا ۲۰ درصد از سرمایه را تهیه کرده و ۳۵ درصد از آن را به بانک واریز نموده است و پس از ثبت شرکت سهامی عام، سهام آن در بورس داد و ستد می شود این نوع شرکت نیز جز شرکت بازرگانی محسوب می شود این نوع شرکت سرمایه بیشتری نسبت به سهامی خاص لازم دارد. در قبل و یا بعد از نام شرکت سهامی عام بود باید بطور واضح و خوانا قید شود.

حال در رابطه با سرمایه شرکت سهامی عام و سهامی خاص به بحث می پردازم

همانطور که در بالا اشاره کردیم افراد در سهامی عام سرمایه خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کند. سرمایه ی اولیه در این نوع شرکت ها حداقل ۵ میلیون ریال است و از این مبلغ کمتر نباید باشد. در صورتی که سرمایه شرکت کاسته شود شرکا موظفند که ظرف مدت یکسال این سرمایه را افزایش دهند و اگر این امر غیر ممکن باشد باید نوع قالب شرکت را تغییر دهند.

همانطور که گفتیم کلیه ی سرمایه در سهامی خاص را شرکا پرداخت می کنند. حداقل سرمایه این نوع شرکت یک میلیون ریال مباشد در این نوع شرکت اگر از سرمایه اولیه کاسته شود به مدت یکسال می توانند آن را جبران کنند در غیر این صورت باید به قالب های دیگری تبدیل کرده که بهتر است شرکت با مسئولیت محدود و یا تضامنی را انتخاب نمایید.

در شرکت سهامی که به دو نوع سهامی عام و خاص می باشد باید بین کلیه ی سرمایه ۳۵ درصد را ابتدا واریز کنند و نسبت به آن تعهد دهند که این تعهد در شرکت سهامی خاص برای شرکا می باشد و در سهامی عام باتوجه به اینکه بخشی از سرمایه به کمک مردم تامین می شود برای موسسین و پذیره نویسان می باشد. بنابراین یکی از عوامل مهم تشکیل شرکت سرمایه آن می باشد که با توجه به پرداخت سرمایه می توانند شرکت خود را به ثبت رسانند دارای شخصیت حقوقی شوند.
قابل ذکر است که این نوع سرمایه می تواند نقدی و یا غیرنقدی باشد که این نوع سرمایه حتما در اساسنامه بطور دقیق باید بیان شود.

برای عملی کردن و ثبت موسسه ما به شما کمک خواهیم کرد تا امور ثبتیتان به بهترین نحو صورت گیرد. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا همه موارد را برای شما یادآوری کنیم و به شما آگاهی کامل دهیم. شما در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال در زمینه ثبتی می‌توانید با مشاورین خبره ما در این زمینه تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره با شماره های ۸۸۶۷۲۳۶۶-۰۲۱ تماس گرفته و یا برای دریافت مشاوره رایگان عدد ۵ را به سامانه ۱۰۰۰۴۳۹۰۲۰۰۰ ارسال کنید و یا با دریافت اپلیکیشین مدیریت امور تهران ثبت از کافه بازار یا گوگل پلی برای اندروید و یا آیتونز برای آیفون از خدمات ثبتی ما به صورت رایگان بهره مند شوید.