راجع به ثبت شرکت تعاونی توزیع چه می دانید؟

با توجه به سوالات مشتریان در رابطه با شرکت تعاونی توزیع قصد داریم اطلاعاتی را در این رابطه به شما ارائه دهیم پس ابتدا به توضیح شرکت تعاونی خواهیم پرداخت. شرکت تعاونی مابین افراد حقیقی جهت فعالیت در زمینه های مرتبط با تولید و توزیع، در راستای دست یافتن به هدف های مندرج در قانون مربوط به تعاونی ها برای بهتر نمودن زندگی اقتصادی و اجتماعی شکل می گیرد پس بطور کلی با توجه به ماده اول قانون شرکت های تعاونی، این شرکت برای رفع نیازهای واحد و بهبود وضع مادی شرکا به مدت نامحدود تشکیل می گردد که این شرکت ها به دو دسته شرکت تعاونی های تولید و توزیع تقسیم شده اند.

راجع-به-ثبت-شرکت-تعاونی-توزیع-چه-می-دانید؟

شرکت تعاونی توزیع

فعالیت شرکت های تعاونی توزیع معمولا در حیطه خرید و توزیع محصولات، خدمات و دیگر نیازهای موجود برای اعضاء می باشد، این نوع از شرکت های تعاونی در دسته های متفاوتی فعالیت دارند اما بطور کلی هدف اصلی آن ها برطرف نمودن نیازهای اعضا با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت است.

قوانین مربوط به ثبت شرکت تعاونی

در قوانین ثبت شرکت چنین گفته شده است که تعداد شرکا برای تشکیل شرکت، باید حداقل ۷ نفر باشند که میزان سرمایه در این نوع شرکت هیچ محدودیتی ندارد و همچنین اعضا باید حداقل یک نفر را به عنوان هیات مدیره شرکت معرفی کنند اگر شرکت ثبت شده به صورت سهامی باشد، میزان مسئولیت هر یک از اعضا با توجه به اندازه ی مبلغ اسمی او تعیین می گردد در غیر اینصورت با در نظر گرفتن تراضی شرکا در اساسنامه میزان مسئولیت ها تعیین می شود.
تنها اشخاص حقیقی، قادر به ثبت شرکت تعاونی و عضویت در آن می باشند که علاوه بر این موضوع بهتر است بدانید شرکت های تعاونی بر عکس شرکت های غیر تعاونی که حق رای هر کسی را با توجه به میزان سرمایه او تعیین می کنند، حق رای ارتباطی با میزان سرمایه فرد ندارد و هر یک از اعضا دارای یک حق رای می باشند که این موضوع با عنوان اصل هر عضو یک رای شناخته می شود.

شرایط ثبت و تشکیل شرکت تعاونی:

در حقیقت تاسیس یک شرکت تعاونی به وسیله ی تعدادی از افراد واجد شرایط انجام می شود که از بین ۷ نفر انتخاب شده به عنوان هیات موسس عمومی ۳ نفر را برای هیات موسس و به دنبال آن یک نفر به عنوان نماینده اعضا به اداره کل تعاون معرفی می گردد.
هیات موسس شرکت، با توجه به قوانین مربوطه و اساسنامه های مورد قبول وزارت تعاون، یک اساسنامه برای شرکت وضع نموده و مسائل مربوط به طرح پیشنهادی خود را تهیه کرده و با ارائه تقاضانامه ی تاسیس شرکت، اقدام به برگزاری نخستین جلسه مجمع عمومی می نماید که تشکیل مجمع عمومی مستلزم توافق وزارت یا اداره کل تعاون می باشد.
طرح پیشنهادی هیات موسس باید مواردی مانند دلایل اهمیت ایجاد تعاونی، اعلام اطلاعات فردی و تخصصی اعضا اولیه، مشخص نمودن میزان سهم و سرمایه هریک از اعضا، تعیین بانک جهت افتتاح حساب، مشخص نمودن میزان و نحوه سرمایه گذاری وزارت خانه و یا ارگان های دولتی و نیمه دولتی را شامل شود.
اداره تعاون پس از دریافت مدارک ثبت شرکت، آن ها را مورد بررسی قرار داده و به دنبال آن، موافقت خود را به نماینده اعضای هیات موسس اعلام می دارد.
در نخستین جلسه مجمع عمومی عادی، اساسنامه پیشنهادی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و اگر موفق به کسب موافقت از طرف دو سوم اعضا شود، تصویب می گردد و در صورت مخالفت اعضای هیات موسس با اساسنامه می توانند تقاضای عضویت خود را لغو نمایند.
موضوع دیگری که در نخستین جلسه مجمع عمومی عادی بررسی می شود، انتخاب اعضای هیات مدیره می باشد. پس از انتخاب اعضای هیات مدیره و تشکیل جلسه ی این اعضا، لیستی از اعضای هیات مدیره و مشخصات کامل آن ها و همچنین لیست مدیر عامل و بازرسان شرکت تهیه شده و برای بررسی های لازم به اداره کل تعاون فرستاده می شود.
نخستین شخصی که به عنوان هیات مدیره برگزیده می شود باید بعد از دریافت نتیجه قبولی، با انجام کلیه تشریفات اقدام به ثبت شرکت تعاونی توزیع نماید.

مدارک ثبت شرکت تعاونی توزیع

برای ثبت شرکت تعاونی توزیع، بعد از تصویب طرح پیشنهادی باید مدارک ثبت شرکت را به اداره ثبت شرکت ها تقدیم کند.

۱-صورت جلسه ی مربوط به نخستین مجمع عمومی عادی و لیست مربوط به اسامی افرادی که به عضویت هیات موسس در آمده اند و همچنین لیست اعضای هیات مدیره، بازرسان و مدیر عامل شرکت
۲-اساسنامه ای که در جلسه مجمع عمومی عادی به تصویب اعضا رسیده است.
۳-طرح توجیهی و جواز های صادره از وزارت تعاون
۴-فیش پرداختی مربوط به لازم التادیه سرمایه
۵-دعوت نامه برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی عادی
۶-توافقات و جوازهای ثبت شرکت
۷-ارائه شرکتنامه و تقاضانامه به اداره ثبت شرکت

نکته: قابل ذکر است که با توجه به مقررات مربوط به شرکت های تعاونی، سرمایه تامین یا سرمایه ای که اعضا در زمان تاسیس شرکت متعهد به سرمایه گذاری شده اند، باید بیشتر از پنجاه و یک درصد جمع سرمایه های کلی شرکت باشد. تعاونی زمانی به ثبت می رسد که ثلث سرمایه تادیه شده، موجود باشد. تمام اعضای تعاونی موظفند که مبلغ قابل پرداخت خود را تا زمان تعیین شده در اساسنامه، پرداخت کنند.
اداره ثبت شرکت ها نیز مکلف می باشد که بعد از دریافت اسناد و مدارک، اقدامات لازم در مورد ثبت نمودن تعاونی و آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار را به انجام برساند.

شرکت تهران ثبت رتبه ۱ شرکت های ثبتی، با ارائه خدمات گوناگون ثبتی مانند ثبت شرکت، ثبت برند، تغییرات، خرید و فروش شرکت و… آماده همکاری می باشد. در این مقاله سعی بر این داشتیم تا همه موارد را برای شما یادآوری کرده و به شما آگاهی کامل بدهیم. شما در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال در هر زمینه ثبتی، می‌توانید با وکلای ما در این زمینه تماس بگیرید تا با ارائه بهترین خدمات و مشاوره به انجام کارتان سرعت بدهند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با شماره های ۴۳۹۰۲۰۰۰-۰۲۱ که دارای ۱۲۰ خط فعال است تماس بگیرید و یا برای دریافت مشاوره رایگان عدد ۵ را به سامانه ۱۰۰۰۴۳۹۰۲۰۰۰ ارسال کنید و یا با دریافت اپلیکیشین مدیریت امور تهران ثبت از کافه بازار یا گوگل پلی برای اندروید و یا آیتونز برای آیفون از خدمات ثبتی ما به صورت رایگان بهره مند شوید با اپلیکیشن تهران ثبت در هر زمان و هر کجا هستید به پیگیری کارهای ثبتی خود بپردازید.